การพัฒนาระบบสนับสนุนการตัดสินใจช่วยเลือกฟืมทอเสื่อด้วยเทคโนโลยีความเป็นจริงเสริม เพื่อพัฒนาศักยภาพของกลุ่มวิสาหกิจชุมชนบ้านหนองอ้ม จังหวัดอุบลราชธานี

บทคัดย่อ/Abstract

การพัฒนาระบบสนับสนุนการตัดสินใจช่วยเลือกฟืมทอเสื่อด้วยเทคโนโลยีความเป็นจริงเสริม เพื่อพัฒนาศักยภาพของกลุ่มวิสาหกิจชุมชนบ้านหนองอ้ม จังหวัดอุบลราชธานี การทำงานของระบบที่พัฒนาขึ้นประกอบด้วย 2 ส่วน คือ ส่วนแรกเป็นการพัฒนาแอ็ปพลิเคชัน โดยการทำงานของแอ็ปพลิเคชันผู้ซื้อสามารถเห็นภาพจำลองของสินค้าก่อนท าการสั่งซื้อสินค้า ส่วนที่สองเป็นการพัฒนาเว็บไซต์ซึ่งเป็นระบบบริหารจัดการ เช่น การจัดการสินค้า การขายสินค้า การสั่งซื้อสินค้า ยอดขายและสถิตรายได้ ซึ่งมีวัตถุประสงค์เพื่อสร้างและพัฒนาระบบสนับสนุนการตัดสินใจช่วยเลือกฟืมทอเสื่อด้วยเทคโนโลยีความเป็นจริงเสริม เพื่อพัฒนาศักยภาพของกลุ่มวิสาหกิจชุมชนบ้านหนองอ้ม จังหวัดอุบลราชธานี เพื่อสำรวจความรู้ความเข้าใจเกี่ยวกับเทคโนโลยีของกลุ่มวิสาหกิจชุมชนบ้านหนองอ้ม จังหวัดอุบลราชธานี ในการพัฒนาศักยภาพบุคลากรของชุมชนด้านการสร้างองค์ความรู้กระบวนการและเทคโนโลยี และเพื่อประเมินความพึงพอใจของผู้ใช้งานระบบสนับสนุนการตัดสินใจช่วยเลือกฟืมทอเสื่อด้วยเทคโนโลยีความเป็นจริงเสริม เพื่อพัฒนาศักยภาพของกลุ่มวิสาหกิจชุมชน บ้านหนองอ้ม จังหวัดอุบลราชธานี โดยประเมินความพึงพอใจจากกลุ่มเป้าหมายซึ่งเป็นกลุ่มพัฒนาอาชีพทอเสื่อบ้านหนองอ้มจำนวน 46 คน ผลการวิจัยพบว่า การใช้งานระบบสนับสนุนการตัดสินใจ (ระบบใหม่) มีความพึงพอใจโดยรวมอยู่ในระดับมากที่สุดค่าเฉลี่ยรวมเท่ากับ 4.46 และค่าเบี่ยงเบนมาตรฐานเท่ากับ 0.18 เมื่อเปรียบเทียบกับการใช้งานระบบที่ใช้ในปัจจุบัน (ระบบเดิม) มีความพึงพอใจโดยรวมอยู่ในระดับปานกลางค่าเฉลี่ยรวมเท่ากับ 2.78 และค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน เท่ากับ 0.21 ดังนั้นชุมชนมีทักษะในการจัดการหรือทักษะความรู้ความเข้าในการใช้เทคโนโลยีสมัยใหม่เข้ามาประยุกต์ใช้กับกลุ่มสตรีพัฒนาอาชีพบ้านหนองอ้มให้เกิดประโยชน์และพัฒนาอย่างต่อเนื่อง เกิดการเรียนรู้เทคโนโลยีสมัยใหม่ส่งผลให้ชุมชนเกิดการพัฒนาตนเองด้านองค์ความรู้และเทคโนโลยี

The development of the decision support system of selecting the reed of a loom by the augmented reality technology is to leverage the potential of Ban Nong-Oam local enterprise, Ubon Ratchathani. The process of developing the decision support system consists of two main parts. The first part is to create the application for marketing advertisement using AR technology selling the reeds of a loom and the hand-made products from reeds. The customers can see 3D simulation models of the goods before making purchases. The second part is website development, a management system including information of products, purchasing, selling, and reporting statistics. The aims of this research are (1) to create and develop the decision support system of selecting the reed of a loom by using AR technology to enhance the potential of Ban Nong-Om local enterprise, Ubon Ratchathani, (2) to survey the knowledge and understanding about technology of the local enterprise, and (3) to intensify personal inherent of people in the community about the body of knowledge, system, and technology. The evaluation of satisfaction with knowledge transferring from the target group with specific sampling, 46 personsfrom Ban Nong-Om Mat Weaving Group, showed that overall satisfaction with the system is at the highest level, the average value is 4.46, and S.D. is 0.18. On the surveying on knowledge and understanding of technology, the most sampling is middle age, between 31 and 50 years old. They had just enough basic knowledge about Internet technology. As a result, the researcher implemented knowledge transferring about online marketing and social media. From behavior observation, it implied that people in the community have higher potential. They could apply skills in management or modern technology to create usefulness to their community and continuously developing. It also gave sustainable knowledge and self-development on the body of knowledge of technology.