การพัฒนาศักยภาพทางธุรกิจชุมชน ตำบลโสกแสง อำเภอนาจะหลวย จังหวัดอุบลราชธานี
บทคัดย่อ/Abstract
การวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1. เพื่อพัฒนาเครือข่ายธุรกิจชุมชน ตำบลโสกแสง อำเภอนาจะหลวย จังหวัดอุบลราชธานี 2. เพื่อพัฒนาการตลาดและช่องทางจัดจำหน่ายสินค้าชุมชน ตำบลโสกแสง อำเภอนาจะหลวย จังหวัดอุบลราชธานี 3. เพื่อพัฒนาศักยภาพผู้ประกอบการธุรกิจชุมชนตำบลโสกแสง อำเภอนาจะหลวย จังหวัดอุบลราชธานี ผลการวิจัยพบว่า 1.) ด้านคุณภาพสินค้าที่ได้รับการพัฒนาตรงกับความต้องการของตลาด ความพึงพอใจอยู่ในระดับมาก ได้ ค่าเฉลี่ย 4.16 (S.D. =0.688) สินค้าที่ผลิตมีการพัฒนารูปแบบของผลิตภัณฑ์ความพึงพอใจอยู่ในระดับมาก ได้ค่าเฉลี่ย 4.22 (S.D. =0.684) บรรจุภัณฑ์สินค้าบ่งบอกถึงเอกลักษณ์ของสินค้า ความพึงพอใจอยู่ในระดับมาก ได้ค่าเฉลี่ย 4.24 (S.D. =0.721) ผลิตภัณฑ์มีการออกแบบแปลกใหม่และ ทันสมัย ความพึงพอใจอยู่ในระดับมาก ได้ค่าเฉลี่ย 4.24 (S.D. =0.723) บรรจุภัณฑ์ของสินค้าได้มาตรฐานสากลเชิงการค้า ความพึงพอใจอยู่ในระดับมาก ได้ค่าเฉลี่ย 4.12 (S.D. =0.717) ผลิตภัณฑ์เป็นภูมิปัญญาท้องถิ่น อนุรักษ์ความเป็นไทย ความพึงพอใจอยู่ในระดับมาก ได้ค่าเฉลี่ย 4.37 (S.D. =0.661) ด้านการส่งเสริมการตลาด เมื่อพิจารณาเป็นรายข้อ พบว่า มีการโฆษณาประชาสัมพันธ์ ผ่านสื่อต่าง ๆ ความพึงพอใจอยู่ในระดับมาก ได้ค่าเฉลี่ย 4.03 (S.D. =0.826) มีการเผยแพร่ข้อมูลของผลิตภัณฑ์ ความพึงพอใจอยู่ในระดับมาก ได้ค่าเฉลี่ย 4.03 (S.D. =0.810) ผู้เข้าร่วมโครงการมีการบอกต่อถึง การจำหน่ายผลิตภัณฑ์คุณภาพ ความพึงพอใจอยู่ในระดับมาก ได้ค่าเฉลี่ย 4.03(S.D.= 0.821) 2.) ด้านการบริหารจัดการ (Management) จะพิจารณาภาพรวมในด้านการวางแผน การจัดองค์การ การนำ/สั่งการ และการควบคุมโดยด้านการวางแผนผู้ประกอบการ วิสาหกิจชุมชน จะต้องมีการดำเนินการวางแผนและกำหนดเป้าหมายในการดำเนินงานอย่าง ชัดเจนทั้งในเชิงปริมาณและคุณภาพรวมทั้งมีการนำ/ควบคุมให้การดำเนินการเป็นไปตาม แผนที่วางไว้โดยเน้นให้สมาชิกมีส่วนร่วมในการวางแผนการดำเนินงาน ด้านคุณภาพและมาตรฐาน (Quality and Standards) ต้องคำนึงถึงปัจจัยใน การดำเนินงานต่าง ๆ อย่างมีคุณภาพและมีมาตรฐานในกระบวนการผลิตสินค้า/บริการโดย เริ่มตั้งแต่ การวางแผนการผลิตสินค้าและกำหนดขั้นตอนการผลิตอย่างมีระบบ กำหนด ขั้นตอนกระบวนการผลิตสินค้า/บริการที่ชัดเจน 3.) ด้านภาวะผู้นำ (Leaderships) ผู้นำต้องมีความรู้และประสบการณ์ในการ ประกอบการวิสาหกิจชุมชนโดยเฉพาะอย่างยิ่งในประเภทของวิสาหกิจชุมชนของกลุ่ม ผู้นำมี วิสัยทัศน์และความคิดริเริ่มในการดำเนินงานวิสาหกิจชุมชน มีความรับผิดชอบในการ ดำเนินงานวิสาหกิจชุมชน มีการจัดสรรตำแหน่งงานที่เหมาะสมกับประสบการณ์และความ เชี่ยวชาญของสมาชิกโดยไม่เลือกปฏิบัติ 4.) ด้านการบริหารการตลาด (Marketing Management) การบริหารการตลาด เพื่อพัฒนาศักยภาพของวิสาหกิจชุมชนพิจารณา องค์ประกอบของส่วนประสมทางการตลาด (Marketing Mix) 4P โดยมีแนวทางด้านพัฒนาผลิตภัณฑ์ควรมีให้เลือกหลากหลายทั้งรูปแบบ สีสัน และลวดลายรวมทั้งมีการพัฒนาออกแบบผลิตภัณฑ์ใหม่ ๆ เสนอต่อลูกค้าเสมอ 5.) ด้านการมีส่วนร่วมของสมาชิก (Involvement Members) เปิดโอกาสให้สมาชิก สามารถร่วมจัดหา/คัดเลือกวัตถุดิบให้เพียงพอและทันต่อความต้องการของกลุ่มและลูกค้า มีส่วนร่วมในการวางแผนการตลาดและหาตลาดให้กลุ่ม
The objectives of this research are: 1. To develop a community business network in Sok Saeng Subdistrict, Na Chaluai District. Ubon Ratchathani Province 2. To develop marketing and distribution channels for community products, Sok Saeng Subdistrict, Na Chaluai District. Ubon Ratchathani Province 3. To develop the potential of community business entrepreneurs in Sok Saeng Subdistrict. Na Chaluai District Ubon Ratchathani Province.
The research results found that 1.) Product quality has been developed to meet market needs. Satisfaction is a high level, with a mean of 4.16 (S.D. =0.688). Products produced have developed product formats. Satisfaction is at a high level, with a mean of 4.22 (S.D. =0.684). Product packaging indicates the uniqueness of product Satisfaction is at a high level, with a mean of 4.24 (S.D. =0.721). The products have new and modern designs. Satisfaction is at a high level with a mean of 4.24 (S.D. =0.723). Product packaging meets international commercial standards. Satisfaction is at a high level, with an average of 4.12 (S.D. =0.717). The product is local wisdom. Preserve Thainess Satisfaction was at a high level with an average of 4.37 (S.D. =0.661) in marketing promotion. When considering each item, it was found that there was advertising and public relations through various media. Satisfaction was at a high level, with an average of 4.03 (S.D. =0.826). Product information is published. Satisfaction is at a high level, with a mean of 4.03 (S.D. =0.810). Project participants have spread the word about the sale of quality products. Satisfaction was at a high level with a mean of 4.03(S.D.= 0.821) 2.) Management (Management) will consider the overall picture in terms of planning, organization. Leading/commanding and controlling by entrepreneurial planning. community enterprise There must be clear planning and setting operational goals both quantitative and qualitative including leading/controlling operations in accordance with the plan is laid out with an emphasis on allowing members to participate in planning operations. In terms of quality and standards (Quality and Standards), factors in Carrying out various operations with quality and standards in the product/service production process, starting with product production planning and systematic production steps, clearly defining product/service production process steps 3.) Leadership (Leaderships) Leaders must have knowledge and experience in Operate community enterprises, especially in the category of community enterprises. Leaders have vision and initiative in operating community enterprises. Have responsibility for Operate community enterprises There is allocation of job positions that are appropriate to experience and abilities. Members' expertise without discrimination. 4.) Marketing Management (Marketing Management) Marketing Management To develop the potential of community enterprises, consider the elements of the 4P marketing mix, with guidelines for product development. There should be a variety of styles, colors, and patterns to choose from, including developing new product designs to present to customers at all times. 5) In terms of member participation (Involvement Members), opportunities are given to members. Able to jointly procure/select raw materials to be sufficient and timely to meet the needs of the group and customers. Participate in marketing planning and finding markets for the group.